Thursday, May 20, 2010

Ponok de la Unta

"It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all.I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC.

I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab.However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.

Being curious, I googled about this sanggul arab issue and found the hadith related:

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah belajar.I am one of them. Bila nak buat benda jahat, laju je.
Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However,at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy."

Fatim sent me this article via facebook. You know how most people usually pakai shawal and then there's this big gigantic bun at the top of their head? Like this one,


Pergh tinggi betul ponok.

Cantik memangla cantik. Tapi kalau sampai tak cium bau syurga buat apa kan?

11 comments:

Kartika Azmi said...

true :)

Aika said...

but a lot of people do it anyway kan :|

ani arishah said...

cantik kannnnnnnnnnnnnnnn bila uat tapiiiiii dooooooooooosaaaaaaaaaaa
dah lah dosa mmg dah byk
tanak tambah lahhhh

Aika said...

KAN SHA KAAAAAAAAAAAAAAAAAANN T_T

W M Najib said...

bagus ustazah
:)

Aika said...

ehe thanks najib :D

Anonymous said...

ehe thanks najib :D

hahaha :P

haha said...

baiknya Fatim tuu,nak mengorat boleh?kahkahkah

Aika said...

bende mu anonymous? aghagahgahga.

ya luqman silalah ngorat -.-

Muhammad Hafidz Bin Hasan said...

apsal cam penah aku lihat article ini yak?

Aika said...

artikel ni tengah circulate around the internet dengan popularnya rooney.